شرکت KPMG یکی از بزرگترین شرکت‌های سرویس‌دهنده و مشاوره‌ای در جهان است که اخیرا نتایج بررسی خود را با عنوان “توکنیازکردن، وفاداری و بلاکچین” منتشر کرده است.

طبق نظرسنجی این شرکت از ۱۰۰۰ نفر بزرگسال آمریکایی، دریافته است که توکن‌ها از ارزش تجاری قابل توجهی برای مشارکت مشتری و تجارت برخوردار هستند. نکته قابل توجه این است که ۸۲٪ پاسخ دهندگان از توکن‌ها به عنوان بخشی از برنامه وفاداری که قبلاً ثبت نام کرده‌اند، استفاده می‌کنند. این خبر خوبی برای کسب‌وکارها است چون که بلاکچین امکان بهبود کارآیی، ردیابی و محافظت از کلاهبرداری را فراهم می‌سازد.

رهبر بلاکچینی این شرکت، Arun Ghosh، گفت:” توکنایز کردن در نسل بعدی تجارت موثر خواهد بود چرا که نوید دهنده روش‌های جدید دسته‌بندی ارزش، چه با ایجاد دارایی‌های جدید و یا تجدید نظر در موارد سنتی، پشتیبانی با امنیت و شفافیت بلاکچین است .”

او افزود:” کسب‌وکارهایی که از مزایای توکنیاز کردن بهره‌مند می‌شوند، درهای جدیدی را به سمت بهبود فرآیندها، جریان‌های درآمدی و فرصت‌های مشارکت مشتری باز می‌کند.”

آژانس رسانه‌ای Havas در حال اتخاذ یک برنامه تشویقی مشتری بلاکچین است. Socios.com و Fantastec نیز راه‌حل‌های جذب هوادار توکنیاز شده را برای چندین تیم برتر فوتبال اجرا می‌کنند. اپراتور Vodafone و Miller Lite از توکن‌ها برای پاداش مشتریان استفاده می‌کنند.

این شرکت دریافت که مشتریان وفاداری بیشتری نسبت به بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری (حدود ۸۷%)، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها (۸۶%) و برندهای الکترونیکی (۸۱%) دارد.

شرکت‌هایی که در این بخش‌های با وفاداری بالا فعالیت می‌کنند یک بازار راغب و قابل پذیرش برای توکنایز کردن پیدا خواهند کرد. این امر به ویژه در مورد شرکت‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله صادق است که ۸۳% آنها به آینده توکن‌ها علاقه مند هستند.

گزارش KPMG با کمال تعجب حاکی از آن است که تنها ۴۲٪ فکر می‌کنند که توکن‌ها برای بازی و ۳۸٪ بر این باورند که در تجارت الکترونیکی مفید هستند در حالی که این صنایع معمولا به عنوان پیشتازان توکن‌های بلاکچینی شناخته می‌شوند.

این گزارش نشان داده است که بینش ارزشمند توکنایز کردن برای مشتریان، فرصت‌های زیادی را برای کسب‌وکارها در خارج از فعال‌ترین بخش‌های ورزشی و سرگرمی دارد.

 

منبع:

https://www.ledgerinsights.com/kpmg-blockchain-tokens-consumer-engagement/